Als je mij zou vragen naar dé rode draad van succesvolle veranderingsprojecten, dan antwoord ik met 3 woorden: Communicatie – Communicatie – Communicatie Je krijgt maar één kans voor een goede eerste communicatie over je veranderingsproject. Deze moet er dus boenk op zijn. Dit geldt voor alle verandertrajecten, maar zeker...
In drie stappen naar de ideale (verander) wereld.
Het mislukken van veranderingsprojecten heeft vele oorzaken. Men kan echter stellen dat een goede voorbereiding veel verschil kan maken. Als je vooraf mogelijke hindernissen in kaart brengt en nadenkt over hoe deze op te lossen, HR betrekt om drijfveren, talenten en competenties van je medewerkers in kaart te brengen en...
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers willen veranderen?
Opdat een verandertraject wil slagen, moeten er 3 barrières overwonnen worden. Vooreerst moet er duidelijkheid geschapen worden om het waarom (nu) van de verandering. Als 2e stap moet je de hinderpalen wegwerken die belemmeren dat je als organisatie kan veranderen. De derde stap is ervoor zorgen dat...
Een vergelijking van de Belgische en Nederlandse KMO overnamemarkt
Half februari verscheen in Nederland de halfjaarlijkse Brooks Overname Barometer H2-2021. Begin mei verscheen bij ons de 2022 M&A Monitor van de Vlerick Business School. Een ideale gelegenheid om beide landen eens te vergelijken? Mogen we ervan uitgaan dat de Nederlandse en Belgische overnamemarkten gelijkaardig zijn? Of is dit een...
Duidelijkheid als wapen tegen weerstand bij verandering
Weerstand tegen verandering, soms zelfs tegen kleine veranderingen; iedereen wordt er wel eens mee geconfronteerd. En de reden voor de weerstand kan soms banaal lijken (≠ zijn) en rationeel moeilijk te vatten. Maar weerstand is vooral emotie. Als je daartegenin gaat met rationele argumenten, dan kom je nergens. Integendeel, de...