logo dynamick

Business transformation - Organizational redesign – Change enabling

Voor organisaties die hun structuur, processen of cultuur willen versterken en werkbaar maken. 

DynamICK begeleidt kleine en grote verandertrajecten in ondersteunende diensten zoals finance, HR, administratie, planning, klantendienst e.a. Vaak zit de uitdaging op het kruispunt van strategie en leiderschap, structuur en cultuur en waarden, tools en processen en betrokken medewerkers.  

Onze blik? Helikopterview én voeling op de vloer.
Onze aanpak? Goed luisteren, scherp analyseren en vlot schakelen.
Het doel? De juiste mensen op de juiste plek en processen die wérken. Het resultaat? Nieuwe structuren, duidelijke rollen, gedragen keuzes. Verandering die werkt, omdat ze begrepen, gedragen én voelbaar is.  

Typisch DynamICK? Elk traject start met een heldere 'Why'. Wat moet er anders? Waarom nu? Wat als we het niet doen? Dat verhaal vertalen we naar je team en we nemen het mee doorheen het hele traject.  

Wat kan je verwachten?
Vanuit DynamICK werken we met wat er is – en zien we wat er mogelijk is. Verandering wordt haalbaar in vijf heldere stappen en één rode draad nl. Communicatie - Communicatie – Communicatie:

  1. Waarom nu? → helderheid over doel en urgentie
  2. Randvoorwaarden → ruimte creëren om echt te veranderen
  3. Leiderschap → verbinden, richting geven, draagvlak bouwen
  4. Uitvoering → slimme stappen, op maat van mensen en context
  5. Verankering → verandering opnemen in dagelijkse werking
image peter dick

Enkele realisaties

Volledige herwerking van een eigen ERP tool en de coördinatie van een ERP-traject voor een sterke KMO in de automobielsector. Peter leidde de change-stuurgroep, werkte mee aan het uittekenen van de nieuwe processen en begeleidde de uitrol van nieuwe software en processen.

Uitgangspunten waren eenvoudige processen, ‘management by exceptions’ en ingebouwde interne controle.

Het resultaat? Een sterk verhoogde efficiëntie die aanleiding gaf tot een succesvolle DOS-certificering (Dealer Operating Standards), de interne kwaliteitseisen van het merk die aan de dealers werden opgelegd.

Opstart van een nieuwe kredietmanagementafdeling voor een internationale automotive groep (BE&LUX), inclusief tools (Axapta + OnGuard), processen en samenwerking met sales.

Dankzij de nieuwe aanpak en tools daalde de DSO van 57 naar 39 dagen (DSO = Days Sales Outstanding). Dit leidde tot een sterk verbeterde cashflow. We bereikten dit door een sterke focus op samenwerking met sales en het streven naar duurzame klantrelaties.

Implementatie van SAP en OnGuard als kredietmanagementtool voor een wereldspeler in beveiliging. Dit resulteerde in 5 dagen DSO-winst (DSO = Days Sales Outstanding). Dit succes was mogelijk dankzij procesoptimalisatie en – in nauwe samenwerking met sales – veel aandacht voor klantrelaties.

Ter ondersteuning hiervan werd terzelfdertijd een E-billing traject opgezet. Verschillende e-billingkanalen naar zowel de B2B als de B2C klanten resulteerde binnen 3 maanden in een succesratio van 45% digitale facturatie.

Het resultaat? Vlotter kredietbeheer en een efficiëntere debiteurenopvolging.

In de verschillende managementrollen die Peter in zijn carrière bekleedde, besteedde hij veel aandacht aan het coachen en begeleiden van zijn medewerkers. Door in te zetten op hun sterktes en talenten, liet hij zijn teamleaders boven zichzelf uitstijgen. Hierdoor werden ze klaargestoomd om door te groeien binnen de organisatie.

Introductie van competentiemanagement als pilootproject binnen een internationale automotive groep (BE&LUX), met focus op kwaliteit, communicatie, integriteit en resultaatgerichtheid.

Als pionier ging het managementteam aan de slag met rollen, verantwoordelijkheden, competenties en waarden. Dit resulteerde in een sterke cultuur, veel duidelijkheid en een grotere betrokkenheid van de medewerkers.

Opstart van een nieuwe businessunit Korte Termijn Verhuur Vrachtwagens voor een sterke KMO in de automotive sector. Binnen zes maanden werd het project gerealiseerd, inclusief alle administratieve, organisatorische en financiële aspecten (vergunningen, software ...).

Hierbij werd ondermeer een volledig nieuw state-of-the-art verhuurplatform ontwikkeld. Uitgangspunt voor de ontwikkeling van dit softwarepakket was een reservatiesysteem voor horeca. Out-of-the-box denken avant la lettre.

logo dynamick

Ond.nr. BE0837.915.692

Mensgericht veranderen
Operationeel excelleren

 

© Copyright 2019 DynamICK - Designed by IlBa Projects - All Rights Reserved

Photos by Katia De Wasch - Cameramuze