Opdat een verandertraject wil slagen, moeten er 3 barrières overwonnen worden. In onze vorige blog bespraken we hoe je door 'DUIDELIJKHEID' te scheppen de eerste hinderpaal van weerstand kan overwinnen. Daarnaast moet je de verandering ‘KUNNEN’ doorvoeren. En de laatste hindernis is ervoor zorgen dat...

Duidelijkheid als wapen tegen weerstand bij verandering
Weerstand tegen verandering, soms zelfs tegen kleine veranderingen; iedereen wordt er wel eens mee geconfronteerd. En de reden voor de weerstand kan soms banaal lijken (≠ zijn) en rationeel moeilijk te vatten. Maar weerstand is vooral emotie. Als je daartegenin gaat met rationele argumenten, dan kom je nergens. Integendeel, de...

De valkuilen bij een fusie of overname
Verticale integratie, uitbreiding van het aanbod, nieuwe markten aanboren, een concurrent uitschakelen, specifieke knowhow verwerven, … Het zijn maar enkele redenen voor een fusie of overname. Overnames zijn bovendien een manier om te groeien en om de concurrentiepositie van je onderneming te verstevigen. Een fusie of overname is een complexe aangelegenheid...

VUCA = Vision – Understanding – Clarity – Agility
Corona-crisis, energie-crisis, klimaatcrisis, ... De kranten staan vol negatieve berichten. Hoe ga je daar als mens en organisatie mee om? Hoe kan je een crisis omturnen naar een positieve boodschap zodat mensen en organisaties ook de opportuniteiten zien? Crisis: bedreiging of kans? In China bestaat het woord crisis uit...