Als je mij zou vragen naar dé rode draad van succesvolle veranderingsprojecten, dan antwoord ik met 3 woorden: Communicatie – Communicatie – Communicatie Je krijgt maar één kans voor een goede eerste communicatie over je veranderingsproject. Deze moet er dus boenk op zijn. Dit geldt voor alle verandertrajecten, maar zeker...
Post merger integration. Hoe pak je het aan?
Uit studies blijkt dat veel organisaties worstelen met de ‘post merger integration’. Beoogde synergieën en doelstellingen worden vaak niet gehaald. Wetenschappelijk onderzoek spreekt van percentages tussen 65% en 85%. Hallucinant! De negatieve impact is vaak groot. Personeelsverloop, imagoschade, geïnvesteerde tijd, een financiële aderlating, … Toch is het niet zo...
De succesfactoren van een fusie of overname
In de blog ‘De valkuilen bij een fusie of overname’ concludeerden we dat effectieve communicatie en betrokkenheid van medewerkers essentieel zijn voor een voor een succesvolle integratie van twee bedrijven. In deze blog gaan we dieper in op die succesfactoren. Waarom roept een fusie of overname...