Als je mij zou vragen naar dé rode draad van succesvolle veranderingsprojecten, dan antwoord ik met 3 woorden: Communicatie – Communicatie – Communicatie Je krijgt maar één kans voor een goede eerste communicatie over je veranderingsproject. Deze moet er dus boenk op zijn. Dit geldt voor alle verandertrajecten, maar zeker...
In drie stappen naar de ideale (verander) wereld.
Het mislukken van veranderingsprojecten heeft vele oorzaken. Men kan echter stellen dat een goede voorbereiding veel verschil kan maken. Als je vooraf mogelijke hindernissen in kaart brengt en nadenkt over hoe deze op te lossen, HR betrekt om drijfveren, talenten en competenties van je medewerkers in kaart te brengen en...
Duidelijkheid als wapen tegen weerstand bij verandering
Weerstand tegen verandering, soms zelfs tegen kleine veranderingen; iedereen wordt er wel eens mee geconfronteerd. En de reden voor de weerstand kan soms banaal lijken (≠ zijn) en rationeel moeilijk te vatten. Maar weerstand is vooral emotie. Als je daartegenin gaat met rationele argumenten, dan kom je nergens. Integendeel, de...
VUCA = Vision – Understanding – Clarity – Agility
Corona-crisis, energie-crisis, klimaatcrisis, ... De kranten staan vol negatieve berichten. Hoe ga je daar als mens en organisatie mee om? Hoe kan je een crisis omturnen naar een positieve boodschap zodat mensen en organisaties ook de opportuniteiten zien? Crisis: bedreiging of kans? In China bestaat het woord crisis uit...
De succesfactoren van een fusie of overname
In de blog ‘De valkuilen bij een fusie of overname’ concludeerden we dat effectieve communicatie en betrokkenheid van medewerkers essentieel zijn voor een voor een succesvolle integratie van twee bedrijven. In deze blog gaan we dieper in op die succesfactoren. Waarom roept een fusie of overname...