We kennen allemaal de term due diligence. Het is wat we in het Nederlands ‘het boekenonderzoek’ noemen. Het is het proces van het vaststellen van de juistheid van de door de verkoper aan de koper verstrekte informatie en het in beeld brengen van potentiële risico’s (en kansen) van de over...
Post merger integration. Hoe pak je het aan?
Uit studies blijkt dat veel organisaties worstelen met de ‘post merger integration’. Beoogde synergieën en doelstellingen worden vaak niet gehaald. Wetenschappelijk onderzoek spreekt van percentages tussen 65% en 85%. Hallucinant! De negatieve impact is vaak groot. Personeelsverloop, imagoschade, geïnvesteerde tijd, een financiële aderlating, … Toch is het niet zo...
Onderstroom, wat is dat?
Misschien heb je het zelf ook al eens aan de lijve meegemaakt? Aan de oppervlakte lijkt de zee ogenschijnlijk kalm en de eerste meters dat je zwemt lijkt er niets aan de hand. Wat dieper in de zee voel je plots een serieuze trekkracht. Slechts met héél veel moeite kan...
De succesfactoren van een fusie of overname
In de blog ‘De valkuilen bij een fusie of overname’ concludeerden we dat effectieve communicatie en betrokkenheid van medewerkers essentieel zijn voor een voor een succesvolle integratie van twee bedrijven. In deze blog gaan we dieper in op die succesfactoren. Waarom roept een fusie of overname...
De valkuilen bij een fusie of overname
Verticale integratie, uitbreiding van het aanbod, nieuwe markten aanboren, een concurrent uitschakelen, specifieke knowhow verwerven, … Het zijn maar enkele redenen voor een fusie of overname. Overnames zijn bovendien een manier om te groeien en om de concurrentiepositie van je onderneming te verstevigen. Een fusie of overname is een complexe aangelegenheid...