Uit studies blijkt dat veel organisaties worstelen met de ‘post merger integration’. Beoogde synergieën en doelstellingen worden vaak niet gehaald. Wetenschappelijk onderzoek spreekt van percentages tussen 65% en 85%. Hallucinant! De negatieve impact is vaak groot. Personeelsverloop, imagoschade, geïnvesteerde tijd, een financiële aderlating, … Toch is het niet zo...
VUCA = Vision – Understanding – Clarity – Agility
Corona-crisis, energie-crisis, klimaatcrisis, ... De kranten staan vol negatieve berichten. Hoe ga je daar als mens en organisatie mee om? Hoe kan je een crisis omturnen naar een positieve boodschap zodat mensen en organisaties ook de opportuniteiten zien? Crisis: bedreiging of kans? In China bestaat het woord crisis uit...
De succesfactoren van een fusie of overname
In de blog ‘De valkuilen bij een fusie of overname’ concludeerden we dat effectieve communicatie en betrokkenheid van medewerkers essentieel zijn voor een voor een succesvolle integratie van twee bedrijven. In deze blog gaan we dieper in op die succesfactoren. Waarom roept een fusie of overname...
De fusie- en overnamemarkt trekt weer aan.
Het zal u niet verwonderen dat corona een negatieve impact had op de fusie en overnamemarkt. Hoe zien experten de toekomst? Benieuwd wat mee speelt? Lees dan zeker verder. De impact van corona op de fusie- en overnamemarkt in 2020 In 2019 bleef het aantal overnames stabiel in vergelijking...
De valkuilen bij een fusie of overname
Verticale integratie, uitbreiding van het aanbod, nieuwe markten aanboren, een concurrent uitschakelen, specifieke knowhow verwerven, … Het zijn maar enkele redenen voor een fusie of overname. Overnames zijn bovendien een manier om te groeien en om de concurrentiepositie van je onderneming te verstevigen. Een fusie of overname is een complexe aangelegenheid...