Als je mij zou vragen naar dé rode draad van succesvolle veranderingsprojecten, dan antwoord ik met 3 woorden: Communicatie – Communicatie – Communicatie Je krijgt maar één kans voor een goede eerste communicatie over je veranderingsproject. Deze moet er dus boenk op zijn. Dit geldt voor alle verandertrajecten, maar zeker...
In drie stappen naar de ideale (verander) wereld.
Het mislukken van veranderingsprojecten heeft vele oorzaken. Men kan echter stellen dat een goede voorbereiding veel verschil kan maken. Als je vooraf mogelijke hindernissen in kaart brengt en nadenkt over hoe deze op te lossen, HR betrekt om drijfveren, talenten en competenties van je medewerkers in kaart te brengen en...
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers willen veranderen?
Opdat een verandertraject wil slagen, moeten er 3 barrières overwonnen worden. Vooreerst moet er duidelijkheid geschapen worden om het waarom (nu) van de verandering. Als 2e stap moet je de hinderpalen wegwerken die belemmeren dat je als organisatie kan veranderen. De derde stap is ervoor zorgen dat...
VUCA = Vision – Understanding – Clarity – Agility
Corona-crisis, energie-crisis, klimaatcrisis, ... De kranten staan vol negatieve berichten. Hoe ga je daar als mens en organisatie mee om? Hoe kan je een crisis omturnen naar een positieve boodschap zodat mensen en organisaties ook de opportuniteiten zien? Crisis: bedreiging of kans? In China bestaat het woord crisis uit...
Onderstroom, wat is dat?
Misschien heb je het zelf ook al eens aan de lijve meegemaakt? Aan de oppervlakte lijkt de zee ogenschijnlijk kalm en de eerste meters dat je zwemt lijkt er niets aan de hand. Wat dieper in de zee voel je plots een serieuze trekkracht. Slechts met héél veel moeite kan...